Annonsørprisen 2023
Hvem vinner Annonsørprisen i 2023?
I fjor var det STRIM som stakk av med seieren. Juryen beskriver vinneren som en tydelig utfordrer i markedet – med dokumentert vekst både ift forretningsmål, markedsmål og mediemål. Det er spesielt interessant å se at de har hatt stor vekst i antall kunder og tilhørende markedsandel i et godt etablert men samtidig meget konkurranseutsatt marked.
Snart skal årets Annonsørpris deles ut. Bruk skjemaet under, og nominer annonsøren du mener bør hedres.
Årets jury består av:
Elin Hjelpdahl (Amedia), Lisbeth Langnes (Aller), Ellen Cabrinetti (Schibsted), Kjersti Nesbakk (EssenceMediacom), Adrien Bjørnskau (Dentsu), Herman Mueller Stormyr (WAL), Carl-Adam Sjölander (OMD) og Anniken Aas Jakobsen (Obos).
Kriteriene for Annonsørprisen
Mediaforums Annonsørpris er en hederspris hvor hensikten er å hedre en annonsør, som har bidratt til at mediefaget videreutvikles.
Det kan være seg gjennom å være inviterende, inkluderende, nytenkende, modig og/eller fremtidsrettet. En annonsør som har vist vilje og evne til å kjøpe annerledes og inspirert til innovasjon av våre fag i markedsføringen av sine produkter.
Annonsørprisen er en pris som går til en annonsør som det seneste året har vist en betydelig omsetnings-/andelsvekst i sitt marked basert på god kunnskap om sitt eget marked, samfunnets generelle utvikling og sin egen merkevares kortsiktige/langsiktige muligheter. Det er også viktig at annonsøren har skapt en tilhørende fremoverlent og relevant markedsstrategi for å øke sin konkurransekraft.
Vet du om en annonsør som har gjort dette iløpet av dette året?
Kriterier som besvarelsen må inneholde, delt inn i fire overordnede områder:
1. Mål:
- Det må synliggjøres et tydelig målhierarki – og en kort forklaring på bakgrunnen for disse mål
2. Faktiske resultat:
- Det må vises til dokumentert forretningsverdi i tråd med målene (vekst i omsetning, markedsandel, salg eller tilsvarende)
- Det må vises til vekst i sentrale markeds- og merkevareparametere
- Det må vises til vekst i sentrale kommunikasjonsparametere
3. Relevant innsikt og en unik strategi:
- Bidraget må vise til hvordan innsikt har bidratt til å forme strategien
- Det må synliggjøres på hvilken måte bidraget er unikt for merkevaren/konseptet
4. Innovasjon, skalerbarhet og profesjonalitet:
- Innovasjonselementet i aktiviteten / aktivitetene annonsøren har gjennomført må synliggjøres
- Annonsøren må også vise til skalerbarheten i aktiviteten og på hvilken måte det er mulig å bygge videre på aktiviteten / aktivitetene
- Annonsøren må vise hvordan de bidratt til å høye det norske «markedsføringsnivået»
Tidligere vinnere:
2022: STRIM
2021: Meny fikk årets annonsørpris under Mediaforum
2020 – Ikke utdelt
2019 – Tine ble årets annonsør
Her kan du nominere din kandidat til Annonsørprisen gjennom hele året