Annonsørprisen 2023 | Mediaforum
Coop Norge - vinner av Mediaforums Annonsørpris 2023

ANNONSØRPRISEN 2023

Vinner av Annonsørprisen i 2023 er Coop

Dette er juryens begrunnelse (som lest opp på scenen):

Det er en stor ære å stå her i dag for å hedre vinneren av Mediaforums Annonsørpris. I år har vi hatt mange fremragende nominerte, men det er en annonsør som virkelig har skilt seg ut på tvers av våre ulike kategorier. Denne annonsøren med hjelp av dyktige byråpartnere har oppnådd utrolig gode resultater gjennom innsikt, strategi og dokumentasjon av effekt. De har vært best in show hos oss, men også vunnet det man kan vinne i andre case konkurranser.

Annonsøren har ikke bare fått flest nominasjoner i år, men de har også prestert på sitt aller beste innen hele fire forskjellige forretningsområder. Dette er ikke bare et tegn på suksess, men det er også en indikasjon på deres omfattende forståelse av markedet og evnen til å tilpasse seg på tvers av ulike sektorer. Dette viser deres evne til å bruke mediefaget som et strategisk verktøy for å oppnå vekst.
Gratulerer til Coop!

 

Årets jury har bestått av:

Elin Hjelpdahl (Amedia), Lisbeth Langnes (Aller), Ellen Cabrinetti (Schibsted), Kjersti Nesbakk (EssenceMediacom), Adrien Bjørnskau (Dentsu), Herman Mueller Stormyr (WAL), Carl-Adam Sjölander (OMD) og Anniken Aas Jakobsen (Obos).

KRITERIENE FOR ANNONSØRPRISEN

Mediaforums Annonsørpris er en hederspris hvor hensikten er å hedre en annonsør, som har bidratt til at mediefaget videreutvikles.

Det kan være seg gjennom å være inviterende, inkluderende, nytenkende, modig og/eller fremtidsrettet. En annonsør som har vist vilje og evne til å kjøpe annerledes og inspirert til innovasjon av våre fag i markedsføringen av sine produkter.

Annonsørprisen er en pris som går til en annonsør som det seneste året har vist en betydelig omsetnings-/andelsvekst i sitt marked basert på god kunnskap om sitt eget marked, samfunnets generelle utvikling og sin egen merkevares kortsiktige/langsiktige muligheter. Det er også viktig at annonsøren har skapt en tilhørende fremoverlent og relevant markedsstrategi for å øke sin konkurransekraft.

Vet du om en annonsør som har gjort dette iløpet av dette året?

Kriterier som besvarelsen må inneholde, delt inn i fire overordnede områder:

1. Mål:

  • Det må synliggjøres et tydelig målhierarki – og en kort forklaring på bakgrunnen for disse mål

2. Faktiske resultat:

  • Det må vises til dokumentert forretningsverdi i tråd med målene (vekst i omsetning, markedsandel, salg eller tilsvarende)
  • Det må vises til vekst i sentrale markeds- og merkevareparametere
  • Det må vises til vekst i sentrale kommunikasjonsparametere

3. Relevant innsikt og en unik strategi:

  • Bidraget må vise til hvordan innsikt har bidratt til å forme strategien
  • Det må synliggjøres på hvilken måte bidraget er unikt for merkevaren/konseptet

4. Innovasjon, skalerbarhet og profesjonalitet:

  • Innovasjonselementet i aktiviteten / aktivitetene annonsøren har gjennomført må synliggjøres
  • Annonsøren må også vise til skalerbarheten i aktiviteten og på hvilken måte det er mulig å bygge videre på aktiviteten / aktivitetene
  • Annonsøren må vise hvordan de bidratt til å høye det norske «markedsføringsnivået»
Tidligere vinnere:

2023: Coop

2022  STRIM

2021  Meny fikk årets annonsørpris under Mediaforum

2020 Ikke utdelt

2019 – Tine ble årets annonsør

2018 – Orkla gikk til topps for annonsørprisen

2017 – Telenor ble kårert til årets annonsør

Her kan du nominere din kandidat til Annonsørprisen gjennom hele året

    Kriterier som besvarelsen må inneholde, delt inn i fire overordnede områder:

    1. MÅL:
      • Det må synliggjøres et tydelig målhierarki – og en kort forklaring på bakgrunnen for disse mål
    2. FAKTISKE RESULTAT:
      • Det må vises til dokumentert forretningsverdi i tråd med målene (vekst i omsetning, markedsandel, salg eller tilsvarende)
      • Det må vises til vekst i sentrale markeds- og merkevareparametere
      • Det må vises til vekst i sentrale kommunikasjonsparametere
    3. FAKTISKE RESULTATER:
      • Bidraget må vise til hvordan innsikt har bidratt til å forme strategien
      • Det må synliggjøres på hvilken måte bidraget er unikt for merkevaren/konseptet
    4. INNOVASJON, SKALERBARHET OG PROFESJONALITET:
      • Innovasjonselementet i aktiviteten / aktivitetene annonsøren har gjennomført må synliggjøres
      • Annonsøren må også vise til skalerbarheten i aktiviteten og på hvilken måte det er mulig å bygge videre på aktiviteten / aktivitetene
      • Annonsøren må vise hvordan de bidratt til å høye det norske «markedsføringsnivået»

    Fyll inn begrunnelsen din her…
    av 500 ord igjen