Annonsørprisen 2021

MENY vant ANNONSØRPRISEN 2021

Utdelt fant sted under Mediekonferansen 4. november 2021 på Gamle Museet

Juryens begrunnelse:

Årets vinner av Annonsørprisen har beviselig hatt en meget solid vekst innenfor flere viktige områder i et av våre mest konkurranseutsatte markeder. De har gjennom solid innsikt om sine kunder og sitt marked videreutviklet sin merkevare i tråd med endringene i samfunnet til å bli enda mer relevant for oss forbrukere. De har i tillegg tatt ansvar for å utvikle lokale produsenter og lokalt mangfold i et samfunn der det nære, kjære og lokale har betydd mye for oss, gjennom å løfte frem lokale produkter både i markedsføring og i butikk. Samtidig tilbakeførte de hele 10% av overskuddet på disse produkter til lokale produsenter, for å stimulere mangfold i Norge. Annonsøren har over tid også transformert sin markedsføring til å bli mer innsiktsbasert, data- og teknologidrevet med fokus på sine kunders faktiske kundeatferd og de har deretter brukt denne kunnskap til å skape en mer effektiv og relevant markedsføring totalt sett.
Årets vinner leverer således på alle tre definerte kriterier:

1) vekst

2) innsiktsbasert tilpasning av merkevaren

3) en fremtidsrettet markedsføring.

 

Årets vinner av annonsørprisen er MENY

_____________________________

Juryen i år har bestått av:

Pelle Stensson, Dentsu – juryleder

Marie-Louise Alvær, PHD

Chris Tallerås Steen, Aller media

Britt Skjeppestad, MediaCom

Christian Haneborg, Schibsted

Christian Thu, Amedia

Masha Scekic, PHD og Mediaforum

_____________________________

Tidligere vinnere:

2020 – Ikke utdelt

2019 – Tine ble årets annonsør

2018 – Orkla gikk til topps for annonsørprisen

2017 – Telenor ble kårert til årets annonsør

Du kan nominere din kandidat til Annonsørprisen gjennom hele året.

Hensikten med prisen er å hedre en annonsør, som har bidratt til at mediefaget videreutvikles.
Det kan være seg gjennom å være inviterende, inkluderende, nytenkende, modig og/eller fremtidsrettet.

Annonsørprisen er en pris som går til en annonsør som det seneste året har vist en betydelig omsetnings-/andelsvekst i sitt marked basert på god kunnskap om sitt eget marked, samfunnets generelle utvikling og sin egen merkevares kortsiktige/langsiktige muligheter. Det er også viktig at annonsøren har skapt en tilhørende fremoverlent og relevant markedsstrategi for å øke sin konkurransekraft.

En eller flere av nedenstående kriteriene skal oppfylles:

  • Profesjonalitet
  • Innovativ utnyttelse
  • Kunnskapsområder

    Kriterier som besvarelsen må inneholde, delt inn i fire overordnede områder:

    1) MÅL:

    - Det må synliggjøres et tydelig målhierarki – og en kort forklaring på bakgrunnen for disse mål

    2) FAKTISKE RESULTAT:

    - Det må vises til dokumentert forretningsverdi i tråd med målene (vekst i omsetning, markedsandel, salg eller tilsvarende)
    - Det må vises til vekst i sentrale markeds- og merkevareparametere
    - Det må vises til vekst i sentrale kommunikasjonsparametere

    3) FAKTISKE RESULTATER:

    - Bidraget må vise til hvordan innsikt har bidratt til å forme strategien
    - Det må synliggjøres på hvilken måte bidraget er unikt for merkevaren/konseptet

    4) INNOVASJON, SKALERBARHET OG PROFESJONALITET:

    - Innovasjonselementet i aktiviteten / aktivitetene annonsøren har gjennomført må synliggjøres
    - Annonsøren må også vise til skalerbarheten i aktiviteten og på hvilken måte det er mulig å bygge videre på aktiviteten / aktivitetene
    - Annonsøren må vise hvordan de bidratt til å høye det norske «markedsføringsnivået»


    words. Please limit to 200 words or less Without Space.
    av 500 ord igjen

    Contact

    Personvernerklæring

    Ved å bruke mediaforum.no samtykker du til at vi plasserer informasjonskapsler/cookies i din nettleser. Denne informasjonen bruker vi til statistikk og analyse, mer informasjon om dette i vår personvernerklæring.

    Følg oss

    Abonner på vårt nyhetsbrev for å holde deg oppdatert eller følg oss i sosiale medier.

    Contact