Annonsørprisen 2021
MENY vant ANNONSØRPRISEN 2021
Utdelt fant sted under Mediekonferansen 4. november 2021 på Gamle Museet
Juryens begrunnelse:
Årets vinner av Annonsørprisen har beviselig hatt en meget solid vekst innenfor flere viktige områder i et av våre mest konkurranseutsatte markeder. De har gjennom solid innsikt om sine kunder og sitt marked videreutviklet sin merkevare i tråd med endringene i samfunnet til å bli enda mer relevant for oss forbrukere. De har i tillegg tatt ansvar for å utvikle lokale produsenter og lokalt mangfold i et samfunn der det nære, kjære og lokale har betydd mye for oss, gjennom å løfte frem lokale produkter både i markedsføring og i butikk. Samtidig tilbakeførte de hele 10% av overskuddet på disse produkter til lokale produsenter, for å stimulere mangfold i Norge. Annonsøren har over tid også transformert sin markedsføring til å bli mer innsiktsbasert, data- og teknologidrevet med fokus på sine kunders faktiske kundeatferd og de har deretter brukt denne kunnskap til å skape en mer effektiv og relevant markedsføring totalt sett.
Årets vinner leverer således på alle tre definerte kriterier:
- vekst
- innsiktsbasert tilpasning av merkevaren
- en fremtidsrettet markedsføring.
Årets vinner av annonsørprisen er MENY
Juryen i år har bestått av:
Pelle Stensson, Dentsu – juryleder
Marie-Louise Alvær, PHD
Chris Tallerås Steen, Aller media
Britt Skjeppestad, MediaCom
Christian Haneborg, Schibsted
Christian Thu, Amedia
Masha Scekic, PHD og Mediaforum
Tidligere vinnere:
2020 – Ikke utdelt
2019 – Tine ble årets annonsør
Du kan nominere din kandidat til Annonsørprisen gjennom hele året.
Hensikten med prisen er å hedre en annonsør, som har bidratt til at mediefaget videreutvikles.
Det kan være seg gjennom å være inviterende, inkluderende, nytenkende, modig og/eller fremtidsrettet.
Annonsørprisen er en pris som går til en annonsør som det seneste året har vist en betydelig omsetnings-/andelsvekst i sitt marked basert på god kunnskap om sitt eget marked, samfunnets generelle utvikling og sin egen merkevares kortsiktige/langsiktige muligheter. Det er også viktig at annonsøren har skapt en tilhørende fremoverlent og relevant markedsstrategi for å øke sin konkurransekraft.
En eller flere av nedenstående kriteriene skal oppfylles:
- Profesjonalitet
- Innovativ utnyttelse
- Kunnskapsområder