Hedersprisen 2022
Juryens begrunnelse til Hedersprisen 2022:
Årets hedersprisvinner har gjennom en årrekke bidratt til å gjøre sine omgivelser litt klokere og litt mer åpne
Er det mulig for en enkelt person å vesentlig bidra til å høyne kvaliteten på en hel mediebransje? Ja, årets hedersprisvinner har gjort nettopp dette. Ved standhaftig gjennom år, å opplyse, inspirere, utdanne og sette sine bransjekollegaer i stand til å bruke solid innsikt og analyse som grunnlag for sine beslutninger. I tillegg har vinneren kronisk utfordret og åpnet for nye perspektiv på nye og gamle problemstillinger. Alt via en formidlingsevne som ligger solid over snittet.
Årets prisvinner har evnet å formidle utvikling i forbrukertrender og forbrukeratferd på en måte som har gjort at bransjekollegaer har kunnet ta beslutninger med høyere kvalitet. I en tid hvor vår bransje er i kontinuerlig utvikling så er det utrolig viktig å følge med og oppdatere seg faglig for å være rustet til morgendagens utfordringer. Vinnerens engasjementet, kompetanse, samt troverdighet bidrar til å levere veldokumenterte mediedata av høy kvalitet. Dette gjør oss bedre rustet til morgendagens utfordringer. Heldigvis er kompetansen og formidlingsevnen til vinneren, fulgt av en vilje til å dele og engasjement i bransjen, slik at det kommer oss alle til gode.
Vinneren fyller hederspriskriteriene godt gjennom sitt virke gjennom mange år; som rådgiver og analytiker, og som en inspirerende, utfordrende og aktuell foredragsholder for bransjen, på ulike sider av bordet. Han var aktuell i går, han er like aktuell i dag – og det er ikke vi som er trendanalytikerne, men vi tør allikevel å spå at han kommer til å være like aktuell i morgen.
Hedersprisen går til Ole Petter Nyhaug
Årets jurye har bestått av:
Aina Lemoen Lunde, DNB( juryleder), Hanne Eilen Lohne, Schibsted, Stian Bråthen, Opinion, Pernille Wangsmo Melvold, DNB og Kine Kristin Wølneberg, Red Dentsu X/ Mediaforum
Presseomtale:
Alle vinnere av Hedersprisen
2022: Ole Petter Nyhaug
2021: Aina Lemoen Lunde
2020: Ikke utdelt
2019: Sten Bråthen
2018: Paal Fure
2017: Pål Børresen
2016: Tonje Gjerstad
2015: Svein Larsen
2014: Arne-Inge Christophersen
2013: Tore Østnes
2012: Beathe Stangeland Eide
2011: Kampanje
2010: Helle Thorkildsen
2009: Fredrik Fjelstad
2008: Ingvar Sandvik
2007: Rune Johannesen
2006: Morten Micalsen
2005: Trond Blindheim
2004: Rune Danielsen
2003: Knut Arne Futsæther
2002: Helge Holbæk-Hanssen
2001: Lasse Gimnes
2000: Nina Marie Hølke
1999: Ikke utdelt
1997: Leif Aa. Fredsted
1996: Norsk Gallup Institutt
1998: Sissel Lund
1995: Ikke utdelt
1994: Terje Vold
1993: Bjørn Kvernberg
1992: Tonje Gjerstad og Sissel Karlsson
1991: Ikke utdelt
1990: Ikke utdelt
1989: Marthe Bøhmer
1988: MMI A/S
1987: Are Kværk
1986: Stein Erik Selfors
1985: Per Langhoff
1984: Harald Skare
Hensikten med Hedersprisen
Hensikten med prisen er å hedre en, eller flere personer, som har gjort en spesiell innsats for mediefaget gjennom kortere eller lengre tid.
Denne kan tildeles enkeltpersoner, firmaer og organisasjoner som oppfyller ett eller flere av nedenstående kriterier:
- Bidratt til å høyne mediefagets anseelse.
- Drevet seriøs forskning og/eller god kommunikasjon av mediedata.
- På annen måte bidratt til å høyne nivået for faget.
Vet du om noen som har gjort en betydelig innsats for bransjen? Vi oppfordrer deg til å komme med forslag på kandidat til Mediaforums Hederspris.
Du kan nominerer din kandidat til Hedersprisen gjennom hele året
Mediaforums Hederspris ble innstiftet på generalforsamlingen den 1. februar 1984. Hensikten med prisen er å hedre en, eller flere personer, som har gjort en spesiell innsats for mediefaget gjennom kortere eller lengre tid. Denne kan tildeles enkeltpersoner, firmaer og organisasjoner som oppfyller ett eller flere av disse kriterier:
- Bidratt til å høyne mediefagets anseelse.
- Drevet seriøs forskning og/eller god kommunikasjon av mediedata.
- På annen måte bidratt til å høyne nivået for faget.