FOREDRAGSHOLDERE

Linda Nordheim
Byråleder i McCann
Konferansier Mediekonferansen 2016

Laxmi Akkaraju
Visepresident Evry
Visepresidenten i EVRY vil fra sitt perspektiv snakke om hvordan hun opplever Norge sin evne til å lede i omstilling og hva det vil kreve av oss alle i årene som kommer.

Gustav Gotteberg
Partner og Managing Director i The Boston Consulting Group
Digitaliseringen endrer bransje etter bransje. Å forutse fremtiden er vanskelig, men det er ingen tvil om at de neste årene vil forandre mye. Medie- og reklamebransjen er godt igang med reisen og det setter nye krav til de som vil være relevante i fremtiden. Hør BCGs oppskrift for hva en CMO bør gjøre!

Martin Falch
CEO for 360Leaders, radgiver og foredragsholder rundt ledelse innen internasjonal ekspansjon og digital transformasjon
Digital innovasjon har tatt oss på senga og påvirker politikk, business og forbrukere globalt. Men det handler om mer enn apper og nye teknologiske muligheter innen kunstig intelligens. Det handler om nye prosesser, forretningsmodeller, kultur og ikke minst ledelse.

Svein Tore Bergestuen
Rådgiver/kommunikatør
Leder samtale mellom sentrale aktører fra bransjen som utfordres til å debattere sitt syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves.

Sindre Østgård
Direktør for produkt- og forretningsutvikling i Discovery Networks
Samtaledeltaker ``bransjens syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves``

Christian Træland
Senior Marketing Manager Nordics i PepsiCo
Samtaledeltaker ``bransjens syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves``

Christian Haneborg
Kommersiell direktør i VG
Samtaledeltaker ``bransjens syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves``

Ruben Søgaard
CEO Mediacom
Samtaledeltaker ``bransjens syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves``

Siri Gomnæs Børsum
Industry leader i Google Norway
Samtaledeltaker ``bransjens syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves``

Bjørn Gunnar Rosvoll
Kommersiell direktør i TV2
Samtaledeltaker ``bransjens syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves``

Joachim Haraldsen
Youtuber i Noobwork
Samtaledeltaker ``bransjens syn på omstillingsevne og kvaliteter som kreves``

Lina Aas-Eng
Konsulent i POL

Lidia Oshlyansky
VP User Experience i Schibsted Media Group
This talk will look at how we in Schibsted UX work with Data Science, Product, Tech and Editorial to innovate around the user's needs as well as innovate around their pain points. The talk will look the product development cycle, some methods for understanding our users and cross discipline collaboration which we hope will help you also work to innovate.

Bjørn Ivar Moen
Leder av mobildivisjonen i Telenor Norge
Tittel på foredraget; ``Heller hardt utenfor enn løst i mål``
Bjørn Ivar er leder for Telenor Norges mobildivisjon. Dette innebærer at han har ansvar for selskapets posisjon og inntekter i Norge, inkludert merkevarene Telenor, djuice og Talkmore. Videre har han ansvaret for markedsføring og service til kundene. Bjørn Ivar er utdannet ingeniør, og før han i 2000 begynte i Telenor, jobbet han i ABB med ansvar for internasjonalt salg og distribusjon av fiberoptikk og datanettverk. I Telenor har han ledet produktdivisjonen, Telenor Business og Telenors fastnettvirksomhet i Sverige. Bjørn Ivar er kjent som en engasjert og kundeorientert leder. Han følger teknologiutviklingen tett og er en sterk pådriver for digitalisering innenfor en rekke områder.
Bjørn Ivar er leder for Telenor Norges mobildivisjon. Dette innebærer at han har ansvar for selskapets posisjon og inntekter i Norge, inkludert merkevarene Telenor, djuice og Talkmore. Videre har han ansvaret for markedsføring og service til kundene. Bjørn Ivar er utdannet ingeniør, og før han i 2000 begynte i Telenor, jobbet han i ABB med ansvar for internasjonalt salg og distribusjon av fiberoptikk og datanettverk. I Telenor har han ledet produktdivisjonen, Telenor Business og Telenors fastnettvirksomhet i Sverige. Bjørn Ivar er kjent som en engasjert og kundeorientert leder. Han følger teknologiutviklingen tett og er en sterk pådriver for digitalisering innenfor en rekke områder.

Siri Kristiansen
Medietinget
Føler du deg noen ganger litt rådvill i mediebransjens jungel? På #MK2016 hjelper panelet i «Medietinget» ledet av Siri Kristiansen, deg med det du lurer på.

Camilla Forberg
Merkevare- og sponsorsjef i DNB
Deltaker Medietinget

Håkon Dahl
Byråleder Kitchen Reklamebyrå
Deltaker Medietinget

Christian Steen
The Oslo company
Deltaker Medietinget

Bård Eker
Industridesigner, innovatør og foredragsholder
Et foredrag om kreativitet, innovasjon og høyt tempo, -hvilken betydning har dette for suksess? En motiverende time hvor vi får innsikt i historien om Bård Eker og hva som har gjort han til en av Skandinavias mest suksessfulle entreprenører.

Håkon Moslet
Redaksjonssjef for TV i NRK P3
Ungdomsserien «Skam» har definitivt vært årets fenomen og snakkis. På Mediekonferansen gir NRK-gjengen deg historien bak hvordan de har klart å treffe så godt i målgruppen unge jenter, - og i resten av befolkningen. Sylskarp målgruppeinnsikt, en klar og stødig strategi samt sanntidskommunikasjon på målgruppens premisser, er noen av ingrediensene.

Marianne Furevold-Boland
Prosjektleder NRK for nettdramaserien Skam.
Ungdomsserien «Skam» har definitivt vært årets fenomen og snakkis. På Mediekonferansen gir NRK-gjengen deg historien bak hvordan de har klart å treffe så godt i målgruppen unge jenter, - og i resten av befolkningen. Sylskarp målgruppeinnsikt, en klar og stødig strategi samt sanntidskommunikasjon på målgruppens premisser, er noen av ingrediensene.

Richard Ellwood
Head of Audience Strategy, Disney EMEA
Increased choice of media consumption means a need for increased sophistication in how we deliver the right choice to the right audiences. Therefore, we need a deep understanding of each of our audience segments, so that we can meet content needs on the right platforms at the right time.

Michael Johansen
Fagansvarlig analyse i RED Performance
``Nye Stemmer``
Skal snakke om bruk av data og analyse i markedsføring.
Skal snakke om bruk av data og analyse i markedsføring.

Sindre Bjørnstad
Designer og prosjektleder i Hiki AS
``Nye stemmer``
Driver eget Snapchat-spesialisert byrå og skal gi konkrete råd på hvordan merekvarer kan bli bedre på denne plattformen.
Driver eget Snapchat-spesialisert byrå og skal gi konkrete råd på hvordan merekvarer kan bli bedre på denne plattformen.

Ole Petter Nyhaug
Partner og kreativ leder i analysebyrået Opinion (Foto: Hampus Lundgren)
Hva skal vi leve av etter oljen? Forbrukerne, mener Ole Petter Nyhaug. Norske forbrukere har noen helt spesielle egenskaper som gjør oss til et marked som ligger godt an til å lykkes med innovasjon og ny vekst. Men da må vi forstå hva de forventer og hvilke drivkrefter som skaper forandring hos forbrukerne. Kanskje betyr dette også at vi som jobber med å forstå og nå forbrukerne sitter på fremtidens mest attraktive kompetanse? Ole Petters foredrag ble kåret av toppene i norsk næringsliv og politikk til beste foredrag under NHO´s årskonferanse i januar i år.

Arild Kaale
Kommersiell Direktør i Hurtigruten
Arild er Kommersiell Direktør i Hurtigruten og har kundeopplevelse høyest opp på agendaen. I en tradisjonell bransje er Hurtigruten opptatt av lønnsom vekst gjennom innovasjon. Dette har preget Arild opp gjennom hans karrière. Han har 22 års ledererfaring fra bransjer som reiseliv, telekommunikasjon, internet og retail.
.
.

Glenn Myklebust
CEO & Partner Mindshare Norway
Split session: Personlig utvikling, kompetanse, attitude

Anna Kvernplassen
Rekrutteringsleder Schibsted Products and Technology
Split session: Personlig utvikling, kompetanse, attitude

Jon Kåre Stene
COO & Co-founder i Kolonial.no
Split sessions: Personlig utvikling, kompetanse, attitude.
Hvordan er det å ta steget ut i den usikre gründertilværelsen? For gründerne i Kolonial.no har hverdagen bestått av alt lastebilkjøring, vareplukking og utlevering, organisasjonsbygging med mer. Jon Kåre vil snakke om en reise fra 20 tomme hender til et selskap med 375 ansatte. Hva er annerledes i Kolonial.no vs. Schibsted, der Jon Kåre har jobbet i 8 år før han hoppet av den trygge tilværelsen og ble gründer på heltid. Blod, svette og tårer kombinert med ambisjoner, frie tøyler og et ”killer-team” kan ta deg langt i en stadig mer digitalisert verden.
Hvordan er det å ta steget ut i den usikre gründertilværelsen? For gründerne i Kolonial.no har hverdagen bestått av alt lastebilkjøring, vareplukking og utlevering, organisasjonsbygging med mer. Jon Kåre vil snakke om en reise fra 20 tomme hender til et selskap med 375 ansatte. Hva er annerledes i Kolonial.no vs. Schibsted, der Jon Kåre har jobbet i 8 år før han hoppet av den trygge tilværelsen og ble gründer på heltid. Blod, svette og tårer kombinert med ambisjoner, frie tøyler og et ”killer-team” kan ta deg langt i en stadig mer digitalisert verden.

Ted Matthews
Phd Fellow at the Norwegian Centre for Service Innovation, Centre for Design Research at AHO.
Ted will show us how service design works, how investing in experience can offer market advantage and consider how we bring customer needs together with brand experience.

Anna Gilpin
Leader Pre-sales & Insight Bring/Posten Norge
Split session; Kundereisen

Jonathan Seim
Ecommerce Manager MEC
På hvilken måte forandrer ehandel kundeatferd i stadig flere kategorier? Jonathan er en del av en gruppe i MEC som driver med ecommerce-rådgivning og skal snakke om kundereisen sett med et ecommerce perspektiv.

Torkel Johannessen
Leder for E-handel og Omni-kanal VITA
Split session: Brands blir Mediehus. På under to år har VITA rekruttert over 750.000 medlemmer til sin kundeklubb, Club VITA. 99% er kvinner. Med dette kan VITA igjennom sin egen «eide» mediekanal nå ca. 40% av alle Norske kvinner mellom 14 og 80 år og kommuniserer til dem igjennom en rekke kanaler som nyhetsbrev, magasin, APP, SMS, VIP events, leverandørklubber og personlig tilpasset kjøpsopplevelse på nett og i butikk. Underveis samles kundedata som gjør at VITA hele tiden kan kommunisere mer målrettet mot hver kunde. I sitt foredrag vil Torkel beskrive hvordan VITA ser på fremtidens kundedialog og hvilken rolle de ulike medieaktørene spiller i en fremtid der den tradisjonelle annonsøren utvikler sin egen effektive mediekanal.

Mette Fossum
Direktør kommunikasjon, samfunnsansvar og samfunnskontakt REMA 1000
Split sessions: Brands blir Mediehus. Som annonsør ser vi at mediehusene som annonseplattform sakker akterut. Google og Facebook konkurrerer ut norske mediehus. Hvordan og hvor skal vi som annonsør treffe kundene med våre budskap? Hvordan treffe best mulig – ikke bare flest mulig. Vi trenger godt innhold – gode budskap og en form som kundene legger merke til.
Sosiale medier gir oss mange flere treffpunkter med kundene våre – og i vårt eget mediehus jobber vi som redaktører og innholdsprodusenter på mange forskjellige plattformer, mot mange forskjellige målgrupper.
Sosiale medier gir oss mange flere treffpunkter med kundene våre – og i vårt eget mediehus jobber vi som redaktører og innholdsprodusenter på mange forskjellige plattformer, mot mange forskjellige målgrupper.

Ørjan Bang
Ansvarlig redaktør i DNB
Finnes det likheter mellom DNB, VG, Facebook og RedBull? Hvordan jobber egentlig DNB med kommunikasjon, markedsføring, distribusjon, engasjement og salg?
Hva er og kommer til å bli viktig for Norges største finanskonsern i tiden som kommer? Hva har vi lykkes med og hvor har vi gått på trynet? Delta på denne seansen og få innsikt i hva DNB mener om Brands blir mediehus og hvor de selv ligger i løypa. Ørjan har ansvaret for kommunikasjon i DNB sine i egne digitale kanaler. Han jobber daglig med samspillet mellom det tradisjonelle og nye innen medieverden. Ørjan startet tidlig som gründer med sitt eget web-selskap og har nå lang erfaring som både kunde og ansatt i DNB.
Hva er og kommer til å bli viktig for Norges største finanskonsern i tiden som kommer? Hva har vi lykkes med og hvor har vi gått på trynet? Delta på denne seansen og få innsikt i hva DNB mener om Brands blir mediehus og hvor de selv ligger i løypa. Ørjan har ansvaret for kommunikasjon i DNB sine i egne digitale kanaler. Han jobber daglig med samspillet mellom det tradisjonelle og nye innen medieverden. Ørjan startet tidlig som gründer med sitt eget web-selskap og har nå lang erfaring som både kunde og ansatt i DNB.

Jens Hveem
Salgssjef for Sport i TV 2 Markedsavdelingen
Tour de France fra 2003 til 2017. TV 2 redefinerte uttrykket sportssending med utviklingen av Tour de France på kanalen. Verdens vakreste eventyr kaller vi det. Sentralt står underholdningsaspektet og tilgjengeligheten av historien, som ruller gjennom Frankrike på tre uker.

Vigor Sörmann
Gründer Splay, Nordens største YouTube MCN (multi channel network)
Split session; Broadcast - fremtidens TV. I en verden der vi utsettes for 10 000 kommersielle budskap per dag, der antallet ad-blockere øker kraftig og der tradisjonelle medier mister rekkevidde. Hvordan skal du som varemerke tenke for å trenge gjennom støyen og fremdeles være relevant for din målgruppe?

Trygve Refvem
VP Digital MTG
Split session; Hvordan kan TV være en attraktiv annonsemedie i fremtiden?
Fremtidens TV:
Mediebransjen går gjennom store endringer som følge av ”digital disruption”.
Finnes det likhetstrekk mellom musikk, avis og TV historisk – og hvordan vil dette utspille seg for broadcast i tiden som kommer.
Om Trygve Refvem
Trygve Refvem er digitaldirektør for MTG Norge og jobbet tidligere i MTGx i Sverige. Han har vært grunder i en rekke selskap og har jobbet digitalt siden introduksjonen av Internett i Norge.

Torben Skjødt
Nordisk direktør i Google Nordic
Exponential technology does not care – do you?
After 10 years with Google, Torben Skjødt is now heading up the agency & partner strategy and business in Northern Europe. He has 25 years of international experience working with start-ups and and blue-chip companies from around the world.
After 10 years with Google, Torben Skjødt is now heading up the agency & partner strategy and business in Northern Europe. He has 25 years of international experience working with start-ups and and blue-chip companies from around the world.

Espen Asheim
Administrerende direktør i Egmont Publishing og styremedlem i TV 2.
Egmont Publishing har levert godt innhold til tydelige målgrupper i over 100 år. Inntektene har kommet fra annonsører og lesere som synes det de leser innen helse, bolig, foreldre og barn er både spennende og relevant. Hva gjør man så når innhold, adferd, teknologi, og distribusjon endrer seg i rekordfart? Vil vi fortsatt bruke tid på godt innhold som krever noen ekstra minutter, eller vil vi alle fly rundt med mobiltelefonen for å jakte på nye Pokemon-figurer?

Jason Birkevold Liem
Leadership and Communication Coach for MINDtalk
Er du smartere enn din egen hjerne? Lær å styre hjernens lyst til å motstå endringer! Jason bygger bro mellom hva hjernevitenskapen vet og hva folk gjør. Han hjelper både enkeltpersoner og team for å utnytte vitenskapen om hjernebaserte ferdigheter for å forbedre sin evne til selvledelse. Vitenskapen om psykologi og mellommenneskelig kommunikasjon, for å forbedre ferdighetene til å håndtere seg selv og håndtere andre, er også temaer han vil fortelle om.

Karina Hollekim
Profesjonell basehopper og fri-skier
Er det slutten når du når bunnen? Karina deler sin historie om å gå sine egne veier uavhengig av om hun skal bestige toppen av et fjell eller flytte egne grenser. Hennes utrolige reise vil utfordre deg til å våge å drømme og gi inspirasjon til å følge dem.