side-area-logo

Mediekonferansen 2018

Mediekonferansen 2018
MEDIEKONFERANSEN  2018
25.-27. oktober på Strömstad Spa&Resort

Tema for Mediekonferansen 2018 er  «KONFLIKT»

PÅMELDING KLIKK HER
PROGRAM

 

 

Jon Trygve Hegnar er Årets konferansier

 

 

 

TORSDAG 25. OKTOBER

10:30-11:40 Workshop med Kantar Media/ComScore og Smartclip, påmelding klikk her

10:30 – 11:00 «Nye digitale analyseløsninger?» ComScore / Kantar Media
ComScore kommer for å vise de nye online planleggingsløsningene de vil tilby i Norge. På forkurset vil de presentere hvilke muligheter som ligger i analyse- og planleggingsløsningene, samt gå gjennom eksempeler hvor det kombineres norske og internasjonale kampanjeelementer.

11:10-11:40 «Online video trender» Smartclip
Online video er i sterk vekst, mens linear TV opplever «brukerflukt» i en yngre målgruppe. Total konsumet av levende bilde øker, men samtidig ser vi en høyere grad av fragmentering, flere plasseringer må til for å oppnå samme dekning som tidligere. GDPR og den kommende E-privacy lovgivningen påvirker kjøp og salg, spesielt gjennom en programmatisk plattform. Vi ser her på brukertrender, medietrender og hva vi tror blir gjeldende fremover. Dette forkurset er for de som ønsker å lære mer om online video. Kurset er fint for både mediekjøpere og -selgere.

 

 

Åpning av Mediekonferansen 2018 – Linda Nordheim, faglig leder og Pål Listuen, styreleder

 

 

 

 

 

 

Becky Bakr Abdulla, Media and Communication Adviser, NRC Flyktninghjelpen

“Human conflict / Brand conflict”

I dag befinner én av syv mennesker av verdens befolkning seg i sårbare eller konfliktrammede land og hele 68,5 millioner mennesker er drevet på flukt som følge av forfølelse eller konflikt.

Vi ønsker å se nærmere på forholdet mellom denne globale humanitære krisen og styrking av egen merkevare og bedrift. Hvordan kan merkevarer bidra til å løse de store globale konfliktene som vi ikke har råd til å ignorere?

 

 

Rune Paulseth, Country Director i Facebook Norway,

“Koster det mer enn det smaker? En refleksjon over ett turbulent 2018”

Facebook har vokst fort og møtt endel utfordringer underveis. Terror of War og Cambridge Analytica er de mest kjente, men det er også løpende diskusjoner om plattformens standpunkt om bland annet netthat og sensur som preget den daglige nyhetsdekningen og som setter spøesmålstegn om brukernes tillit. Hvordan påvirker det organisasjonen, hva gjør man for å endre persepsjonen og kan det brukes til noe positivt både internt og eksternt? FacebookNorge-sjefen kommer for å gir oss noen av svarene, samt dele egen erfaring i hvordan jobbe med konflikter som en del av normalen.

 

Paneldebatt «Hvorfor er det vanskeligere å nå ut til den moderne forbruker?»

 

 

 

 

 

Ordstyrer Pelle Stensson, Leder Dentsu Aegis Byrågruppe , Vikki Nathalie Walle-Hansen, Trendanalytiker og ekspert på digitale vaner, Opinion, Aina Lemoen Lunde, Markedsdirektør i DNB, Per Håkon Fasting, Annonsedirektør i Schibsted, Sten Bråthen, strategi- og viseadministrerende direktør i MediaCom og Bjørn Erik Broady Aasebø, kommersiell direktør i NENT Group

 

 

Berit Ås, professor i sosialpsykolog

“Hersketeknikker – en vedvarende uunngåelig konflikt?”

Hun vil bl.a komme inn på hva de 5 hersketeknikkene står for,  hersketeknikk i forhold til #metoo.
Hun vil komme inn på bevisstgjøring og som hun kaller det «ufarliggjøring av undertrykkerens våpen».

 

 

Vincent O`Brien, Markedsføringskonsulent i OBICO

“Utfordringen i the Fanged monster. Hvordan utfordrer de TV hverdagen vår?”

Conflict in Advertising? Today the advertiser is in the middle of a perfect storm.  The past year, according to Stephan Loerke, chief executive of The World Federation of Advertisers, was “the darkest hour” of the advertising ecosystem.

The real conflict is with The FAANG’d monster: Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google are investing billions in programming and restricting or controlling large parts of the advertising infrastructure.

 

“Det norske byrålandskapet – fra bransjeglidning til jordskjelv?”paneldebatt

I flere tiår har mediebyråene representert en betydelig maktfaktor i det norske mediemarkedet, med et godt grep om et reklamemarked på flere milliarder i året. De siste årene har nye aktører utfordret de tradisjonelle mediebyråene, flere reklamebyråer tilbyr mediestrategi, noen mediehus har trådt inn byråenes del av verdikjeden og mediebyråene leverer i økende grad kreative tjenester og innhold. I tillegg velger toneangivende annonsører å bygge opp egne miljøer rundt både innhold, data og mediekjøp/distribusjon.

Er vi på vei fra en pen og pyntelig bransjeglidning til et omfattende jordskjelv som vil gi varige endringer i det norske byrålandskapet?

 

 

 

 

 

Ruben Søgaard, Kommersiell direktør i Finn.no – ordstyrer, Bente Klemmetsdal, Konserndirektør i Aller Media, Jan Morten Drange, Adm.dir i ANFO, Merete Mandt Larsen, Daglig leder i Mediebyråforeningen og Sindre Beyer, partner og strategisk rådgiver i TRY

 

 

Egil Storaas har gjennomført et studie av norske medieselger, han kommer på Mediekonferansen og presenterer sin ferske rapport om status på styrker, svakheter og utviklingsområder blant norske medieselgere i dag.

 

 

 

 

 

Utdeling av prisen “Norges beste Medieselger”

 

 

 

TORSDAG KVELD

 

Get together/ 80-talls party  – DJ Pat Sharp og Tomm Espen Kroken

 

 

 

 

______________________________________________________________________________
FREDAG 26. OKTOBER

 

Jenny Engström, Kommunikasjonsansvarlig, Svenska Turistföreningen

Kommunicera med hjärtat – om att vara relevant, äkta och att våga!”

Jenny är utnämnd till Årets Superkommunikatör 2017 berättar om vikten att kommunicera med hjärtat – att vara relevant, äkta och att våga. Hur kan ett löv, ett tåg, en meter och telefonnummer kan göra skillnad?  Och vi får höra historien bakom en av världens största marknadsföringssuccéer i modern tid – The Swedish Number.  

 

 

 

Madeleine Schøyen Bergly, Kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge

Nye stemmer

 

 

 

 

“Hvor fri og uavhengig er journalistikken?”paneldebatt
Lever mediene etter sine egne idealer? Hvilken rolle spiller politisk slagside, innholdsmarkedsføring eller svakere lønnsomhet for den profesjonelle journalistikken rolle og status i samfunnet?

 

 

 

 

 

 

Kjersti Løken Stavrum, CEO Tinius, Ordstyrer, Kjetil Rolness, sosiolog, artist, skribent og samfunnsdebattant, Margrethe Geelmuyden, partner og seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese og Paal Tarjei Aasheim, kreativ leder i Maverix

 

 

Oobah Butler – The Shed

Oobah Butler, filmskaper og forfatter, står bak filmen og artikkelen om hvordan han gjorde om skuret han bor i til en topprangert restaurant på Tripadvisor i London.
Oobah dominerte overskrifter globalt i kjølvannet av “fake news”, parlamentet i Singapore brukte han som eksempel når de informerte om ny lovgivning rundt “fake news”, og hans restaurant ble støttet av verdenskjente restaurantører og matkritikere.
Hør denne fantastiske ekte historien om falske nyheter på Medikonferansen

 

 

Benjamin Werring– Jr. Digital Markedsfører/ studerer markedsføring og ledelse

Nye stemmer – “Hva kan vi lære av Fortnite?”

 

 

 

 

 Vilde Kristine Darvik, Influencer- Agent i Egmont People

Nye stemmer- “Kunder som ødelegger sine egne kampanjer!”

 

 

 

Amund Trellevik, freelancejournalist i NRK

“NETTROLLENE SPISER AV TOMROMMET MEDIENE HAR ETTERLATT SEG”

Ved en egen falske nyheter-fabrikk i St. Petersburg i Russland sitter ungdommer og unge voksne og spyr ut falske nyheter døgnet rundt.
På Mediekonferansen 2018 vil Amund Trellevik, journalist i NRK Finnmark, fortelle om møtet med en russisk journalist som gikk undercover ved denne fabrikken. Hva som produseres innenfor «fabrikkens» fire vegger bør skremme alle som er opptatte av et fritt ordskifte og tilliten til de etablerte mediene.
Han deler også sine tanker om hvorfor det er blitt slik – og hvorfor etablerte medier ikke klarer å håndtere den enorme trusselen falske nyheter utgjør.

 

 Morten Hegseth , journalist og progamleder på VGTV

“Hvilke konflikter står journalister overfor i det rosa og perfekte?”

Morten Hegseth er en av Norges mest respekterte og anerkjente journalister innen pop kultur. Og en ekspert på både kjendiser og det totale pop kultur bilde nasjonalt og internasjonalt. Han har stor suksess som den ene halvdelen av Harm&Hegseth Podcast og VGTV Panelet.

Under Mediekonferansen skal Morten virkelig utfordre premisser innen journalistikk og sosiale medier. Han kommer til å sette søkelyset på den nye mot-responsen mot alt det rosa og perfekte. Hvilken konflikt er det der ute, og hvordan påvirker dette journalister i media.

 

Kadaffi Zaman, TV2 reporter

“En konfliktfullt arbeidsdag utenom det vanlige”

På Mediekonferansen vil han forteller hva som egentlig skjedde da han ble mishandlet og fengslet mens han var i Pakistan for å dekke valget, en arbeidsdag han aldri så for seg skulle bli så voldelig.

Den 13. juli tok Zamans kombinerte jobb og ferietur i Pakistan en uventet vending. Den erfarne journalisten skulle rapportere direkte til TV 2 nyhetskanalen om demonstrasjonene i forkant av provins- og nasjonalvalget 25. juli da han ble brutalt angrepet og fengslet av det pakistanske politiet.

 

 

Harald Fossberg, tidligere vokalist i punkbandet Hærverk og Turboneger. I dag er han journalist i Aftenposten

“Når norske krimjournalister ble markedsavdelingen til Satanrockere”

På Mediekonferansen 2018 vil tidligere vokalist i Hærverk og Turboneger, Harald Forsberg, ta oss med på innsiden av norsk black metal.
Denne undergrunnsjangeren bygde merkevare kynisk ved å utnytte mord, selvmord, kirkebranner og okkultisme. Når sjangeren først ble omtalt i mediene var dette på nyhetsplass, og gjennom krimjournalister som ble en utvidet markedsavdeling for satanrockere.

 

FREDAG KVELD

Award Dinner m/utdeling av: Medieprisen, Annonsøprisen og Hedersprisen

 

PROGRAM

TORSDAG 25. OKTOBER
10:30-11:30           Workshop/Forkurs av Kantar Media/ComScore og SmartClip
11:30-12:30           Lunch og innsjekk
12:45-17:00           Faglig program m/ utdeling av “Norges beste Medieselger” (ny pris)
17:00-18:00           After conference med heder av Norges beste Medieselger
20:00-22:00         Buffet Dinner
22:00-02:00         Get together/ 80-talls party  – DJ Pat Sharp og Tomm Espen Kroken

FREDAG 26. OKTOBER
07:00-09:30          Frokost
09.30-13:00            Faglig program
13:00-14:30            Lunch
14:30-17:00             Faglig program
19:00-20:00            Aperitiff
20:00-23:00            Award Dinner m/utdeling av Medieprisen, Annonsørprisen og Hedersprisen
23:00-03:00            After Dinner party m/ underholdning

LØRDAG 27. OKTOBER
07:00-10:30           Frokost
11:00                        Utsjekk og hjemreise

 

Faggruppen 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Tove Johannessen, Zenith Media(har trukket seg pga jobbskifte)
  • Linda Norheim – Maverix
  • Ellen Cabrinetti Meum – Schibsted
  • Carl Thomas Petterson – NENT Group TV
  • Anne-Signe Fagereng – Visit Oslo
  • Rick Holmen – IUM
  • Ørjan Gjendemsjø –Penetrace
Hovedkomiteen 2018 består av

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Linda Norheim, Maverix, Faglig leder
  • Pia Henriksen, ANTI, Prosjektleder
  • Anita Lønningen Bassøe, Konsulent i Mediaforum
  • Benedicte Unhjem Johansen, RED Storyline, sponsoransvarlig
  • Beate Hansen, Freelancer, SoMe ansvarlig
  • Trine Vik, Daglig leder i Mediaforum
Sponsorkomiteen 2018 består av

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Rune Espedalen, Nepa
  • Benedicte Unhjem Johansen, RED Storyline
  • Hilde Marie Gundersen, Smartclip
  • Anita Lønningen Bassøe, Mediaforum
  • Pia Frederikke Eid Elvebredd, Hegnar Media

 

 

Årets  sponsorer er:

Comments
Leave a reply