side-area-logo

Medieprisen 2016

Medieprisen 2016

MEDIESTRATEGI

mk2016-awarddinner-35

GULL – Juryens begrunnelse:
Et meget solid case som vinner ved å vise at systematisk og grundig arbeid kan skape gode resultater i en bransje med høy konkurranse. Mediestrategien er modig ved å bryte med bransjenormer, og tenke kontinuerlig påvirkning med hele modellspekteret, samtidig som det ble jobbet med å styrke felles merkeassosiasjoner til Mercedes-Benz. Det er satt tydelige mål som det både argumenteres godt for, og som er godt forankret i hele kundereisen. Innsikten og arbeidet bak de ulike delen av kundereisen er gjort grundig, og særlig systematikken i dette arbeidet er noe av det som imponerte juryen mest. Resultatene i caset viser at det er mulig å ta markedsandeler i et marked, selv om man ikke lanserer nye volummodeller. Det kan trekkes noe for at det ikke er gjort en analyse rundt medieeksponering som beviser medienes bidrag. Vi mener også at man i en strategi i 2016 burde vært tydeligere på å se hele økosystemet under ett, slik at man viser verdi og forståelse for hvordan man kan benytte egne og fortjente medier. Til tross for disse svakhetene er vi imponert over gjennomføringsevnen i dette caset som beviser at man her har vært tydelige rådgivere, og har fått gjennomslag for måten man kommer til å markedsføre biler på fremover.
Gull i Mediestrategi går til Starcom og Mercedes-Benz med caset “Presisjon i stjerneklassen”

 

SØLV – Juryens begrunnelse:
Et meget sterkt og grundig dokumentert case som viser et godt håndverk og strategisk arbeid i toppklasse. Strategien gir et oversiktlig bilde av en prosess og plan som har en profesjonalitet og rød tråd i alle ledd.  Strategien er bygget på en god innsikt og argumentasjon som tar oss gjennom ulike faser, og hvor hver fase har en konkret oppgave, rolle og målsetning. Dere bygger sten for sten, og har forstått at en god strategi og kampanje ikke er bygget på en tilfeldighet. Vi synes fasene og byggesteinene er godt begrunnet og gir en forståelse av at det er få tilfeldigheter knyttet til kampanjen. Caset er basert på et godt innsiktsarbeid som gir kampanjen tydelige mål og godt definerte målgrupper. At dere har gjort et grundig arbeid i innsiktsfasen, kombinert med målrettete og segmenterte kampanjeaktivteter i gjennomføringen har gitt effekt. Resultatene er veldig gode, og over forventingene tross at det er en utfordring å etablere og bygge kjennskap til nye merkevarer. Et case som fortjener sin gode pallplass, en meget sterk 2 plass som også var et vinnercase for flere. Noen reagerte på at caset kanskje var sendt inn for tidlig mht resultatene, så vi oppfordrer på det sterkeste å sende inn dette caset neste år også.
Sølv i Mediestrategi går til Starcom/SMFB  og Circle K med caset “Take it easy – nytt navn, samme folka!»

 

BRONSE – Juryens begrunnelse:
Dette er et case det er lett å like og som allerede er meritert i flere andre sammenhenger. Kampanjen bygger på en fantastisk god idé og produksjon, og noen vil hevde at så godt innhold sprer seg selv. Allikevel lot juryen seg overbevise om at mediestrategi og implementering har vært avgjørende for de eksepsjonelt gode resultatene. Strategien er et lærebokeksempel på hvordan såkalte virale kampanjer skal bygges opp; det er tatt modige valg både om å rette seg først mot en yngre målgruppe som ikke er kjøpere, og om at spredning og blest i utlandet er noe nordmenn vil la seg påvirke positivt av.  Å teste kampanjen først er kanskje ikke så vanlig for virale kampanjer, og å utnytte læringen herfra er godt håndverk. Grepet med å gi noe ekstra til de første som så på hele filmen, og dermed skape en sosial valuta, er gjennomtenkt og smart. At kampanjen var en suksess med sterke sprednings-, kommunikasjons- og merkevareeffekter i en krevende situasjon for annonsøren er helt klart, og godt dokumentert. En pallplassering var det liten tvil om; når caset ikke får medalje av edleste valør skyldes det først og fremst en knivskarp konkurranse i år og en helhetsvurdering av juryen.
Bronse i Mediestrategi går til MediaCom, Try/Apt og Volkswagen Personbil  med caset “Volkswagen Trailerassist”

 

DIPLOM    SMFB Engine og Diadora med caset “Bright Delivery”

DIPLOM    Carat Norge og Elkjøp med caset “BLACK FRIDAY HELE UKA”

DIPLOM    RED Media Consulting og K2 Vitamin med caset «Fra underskudd til 10 millioner i overskudd ved hjelp av Content Marketing»

DIPLOM    McCann og REMA 1000 med caset “Lev Vel”

 

MEDIEKREATIVITET

mk2016-award-dinner-75

GULLJuryens begrunnelse:
Dette er herlige saker dere! Dette er arkitektur i verdensklasse! Årets gullvinner viser på en helt imponerende måte at det faktisk er mulig å få et helt komplekst økosystem til å funke i samspill – live – og samtidig gjøre den jobben den er ment for å gjøre. Smarte og kreative medieløsninger løfter en ide til nye høyder, det er en utrolig wow faktor over hele uttaket – og arbeidet fikk hele juryen til å bli litt ekstra stolte av å være en del av Norsk mediebransje!
Gull i Mediekreativitet går til: SMFB Engine og Diadora for caset ”Bright Delivery”

 

SØLV Juryens begrunnelse:
Årets sølvvinner viser at en god innovativ løsning ikke alltid trenger å være så komplisert. Dette er et imponerende grundig og målrettet arbeid som leder frem til en smart ny løsning. Den er et strålende eksempel på at man i dagens mediemarked må tenke nytt og annerledes i alle ledd av verdikjeden – og at det da faktisk er mulig å skape vinn-vinn-vinn løsninger. Dette ønsker vi å se mer av i fremtiden!
Sølv i Mediekreativitet går til:  Schibsted for arbeidet ”Schibsted studentsponsorat” for Schibsted.

 

Bronse – Juryens begrunnelse:
Bronsevinneren er en svært god løsning på en svært krevende oppgave.
De mestret helt elegant det å være relevant, personlig og lokal, men samtidig skape en nasjonal opplevelse. De trosset hylekoret, lot målgruppen selv bli med, og imponerte juryen med både geofensing og dynamisk feed, i en kampanje som på en forfriskende måte opplevdes veldig lite som reklame.
Bronse i Mediekreativitet går til: StarCom, SMFB og Cirkle K for caset ”Take it easy – nytt navn, samme folka”

 

DIPLOM    Carat/Isobar og Coca Cola med caset “Supersuksess med Snapchat sampling

DIPLOM     Carat/Alexander Reklamebyrå og Norges gruppen servicehandel MIX med caset “11672 av Norges kuleste annonser”


MEDIEKANAL

mk2016-awarddinner-41

GULL – Juryens begrunnelse:
Årets Gull er et case som fra første jurymøte har skilt seg ut ved å score sterkt på alle fem parameter vi juryerte etter.
Bruk og utnyttelse av kanalen, resultater, mediets initiativ, unik og innovativ utnyttelse av kanalen.
På medieselgerens og kanalens initiativ har løsningen blitt utviklet ved hjelp av  stor åpenhet, kreativt engasjement og  tett trekantsamarbeid med kunde, mediebyrå og sist men ikke minst reklamebyrå. Caset viser hvor gode resultatene kan bli ved bevisst tilrettelegging, og hva viljen til å skape involvering ved hjelp av enkle effekter kan bidra med.
Løsningen er ett strålende eksempel på hva forståelse og innsikt i egen kanal og målgruppe kan levere når en massekommunikasjonskanal ikke kun brukes som en frekvenskanal alene men via skreddersøm skaper engasjement i bybildet. Der folk lever, overlever og drømmer.
Folk er folk men folk har også ulike behov og livsfaser som gjenspeiler seg i hvilke drømmer og ønsker de har.
Selv om denne løsningen har bevist at det er forskjell på befolkningen på Grünerløkka og i Oslo sentrum har denne løsningens  63 timers involvering vist at vi har en ting til felles:
Utrolig mange har lyst til å reise med Emirates til Dubai!
Årets gull i Mediekanal går til: JCDexaux (utendørs) og Emirates med caset ” “Ditt Dubai”

 

SØLV – Juryens begrunnelse:
Å ta kresne forbrukere på alvor er helt essensielt for alle som ønsker oppmerksomhet, det være seg å forstå adferd og ikke minst at å respektere den er ytterst viktig.
Årets sølvvinner fikk en oppgave de godt kunne løst ved hjelp av eksisterende hyllevare. Når selgerne er gode rådgivere gjør de ikke det,- de flytter produktet enda lenger i tett samarbeid med kunden. De samarbeider også med konkurrenter, de involverer utviklere og de skaper en helt ny mulighet som sørger for at målgruppen ønsker å engasjere seg i reklamen, leke med den og se den igjen. Og igjen. Og igjen. La oss spole frem for å og gratulerer årets sølvvinnere  med fantastisk samarbeid, bruk og utnyttelse av kanalen på en unik, annerledes, brukervennlig og smart måte
Årets sølv i Mediekanal går til: TV2, Dagbladet(desktop) og Volkswagen GTE med caset «Kjør gjennom reklamen på 7,6 sek»

 

BRONSE – Juryens begrunnelse:
Å nå unge, kresne og urbane mennesker er krevende og bronsevinneren har vist hvordan de ved å ha veldig god målgruppekunnskap klarer å skape kommunikasjon mot denne målgruppen som engasjerer på en underholdende måte.
Ved å bruke kjernen i sitt eget produkt lagde de selv en morsom og kreativt utformet ide som de gikk til kunden med. En ide som krevde takhøyde, tillit og  ikke minst lekenhet hos mediekanalen.
I sin iver etter å lykkes på vegne av eget produkt og kunden viser de hvordan de ved integritet og ett aktivt forhold til effekten av  godt innhold på online video får meget gode resultater.  Man trenger ikke å være størst for å gjøre en forskjell eller for å skape riktige møteplasser for ungdom og merkevarer,- det holder å bruke de musklene man har tilgjengelig riktig.  Juryen ga topp score på mediets initiativ og bidrag, bruk og utnyttelse av kanalen og forståelse og innsikt i egen kanal og målgruppe.
Bronse i årets Mediekanal går til: Natt&Dag/Mindshare (online video) og Mazda med caset “Du er henta! Mazda CX3”

 

DIPLOM     Finansavisen (Avis) og Danske Bank med caset «Head Start»

DIPLOM     Aller Media/Dagbladet (Mobil) og Statoil med caset “Åsgard – Kraften i det mulige”

DIPLOM     Facebook/Carat (Sosiale Medier) og Telia med caset “Telia Webshop Goes Dynamic»

DIPLOM     Posten Norge/Bring (DM) og OneCall med caset “Familiepakka i postkassen”


FINALISTER

Finalist i kategori Mediestrategi:

  • Carat Norge og Elkjøp «Black Friday hele uka»
  • McCann og REMA 1000 «Lev Vel»
  • MediaCom, Try/Apt og Volkswagen Personbil «Volkswagen Trailerassist»
  • RED Media Consulting og K2 Vitamin «Fra underskudd til 10 millioner i overskudd ved hjelp av Content Marketing»
  • SMFB Engine og Diadora «Bright Delivery»
  • Starcom og Mercedes-Benz «Presisjon i stjerneklassen»
  • Starcom / SMFB og Circle K «Take it easy – nytt navn, samme folka!»

Finalist i kategori Mediekreativitet:

  • Carat /Alexander Reklamebyrå og NorgesGruppen servicehandel MIX «11672 av Norges kuleste annonser»
  • Carat / Isobar og Coca Cola «Supersuksess med Snapchat sampling»
  • Schibsted «Schibsted studentsponsorat»
  • SMFB Engine og Diadora «Bright Delivery»
  • Starcom / SMFB og Circle K «Take it easy – nytt navn, samme folka!»

Finalist i kategori Mediekanal:

  • Aller Media / Dagbladet og Statoil «Åsgard – Kraften i det mulige» (Mobil)
  • Facebook og Telia «Telia Webshop Goes Dynamic» (Nett)
  • Finansavisen og Danske Bank «Head Start» (Avis)
  • JCDecaux og Emirates «Ditt Dubai» (Utendørs)
  • Natt&Dag og Mazda «Du er henta! Mazda CX3» (Online Video)
  • Posten Norge / Bring og OneCall «Familiepakka i postkassen» (DM)
  • TV2 / Dagbladet og Volkswagen «Volkswagen GTE – Kjør gjennom reklamen på 7,6 sek» (Online Video)

Prisene ble delt ut under Mediekonferansen i Tønsberg 27.-29. oktober,


SHORTLIST

Shortlist i kategori Mediestrategi:

  • Carat Norge og Elkjøp «Black Friday hele uka»
  • McCann og REMA 1000 «Lev Vel»
  • MediaCom, Try/Apt og Volkswagen Personbil «Volkswagen Trailerassist»
  • Mediacom Anorak Jimmy Royal og Matprat «MatPrat tok tempen på julestemningen»
  • Mediacom / Dveg6.sans / Moods of Norway / VG og Tine “WOW effekten”
  • OMD / Los&Co og Q-Meieriene AS «Q-Fersk sjokolademelk, Norges beste sjokolademelk»
  • RED Media Consulting og K2 Vitamin «Fra underskudd til 10 millioner i overskudd ved hjelp av Content Marketing»
  • SMFB Engine og Diadora «Bright Delivery»
  • Starcom og Mercedes-Benz «Presisjon i stjerneklassen»
  • Starcom / SMFB og Circle K «Take it easy – nytt navn, samme folka!»

 

Shortlist i kategori Mediekreativitet:

  • Anorak / Starcom og Høyskolen Kristiania «En hva-skal-jeg-bli-odyssé»
  • Carat / Isobar og Coca Cola «Supersuksess med Snapchat sampling»
  • Carat /Alexander Reklamebyrå og NorgesGruppen servicehandel MIX «11672 av Norges kuleste annonser»
  • Carat / Isobar og Fridays «Fridays Endless Appetizers»
  • Mediacom / Creuna og ST1 «Fueling the minds of price savvy consumers/Den digitale bensinstasjonen»
  • OMD og Pepsi “Chelfie”
  • OMD / LOS&CO / Forman & Bodenfors og If Skadeforsikring «Slow Down GPS»
  • Schibsted «Schibsted studentsponsorat»
  • SMFB Engine og Diadora «Bright Delivery»
  • Starcom / SMFB og Circle K «Take it easy – nytt navn, samme folka!»
  • Vizeum / M&C Saatchi / MKTG og Norwegian «Next Stop New York»

 

Shortlist i kategori Mediekanal:

  • Aftenposten «A-magasinet live» (Event)
  • Aller Media og KappAhl «KappAhl – 4 stiler» (Magasin)
  • Aller Media / Dagbladet og Kia-Sportage «Papiravis, puslespill og lokalt push» (Avis)
  • Aller Media / Dagbladet og Statoil «Åsgard – Kraften i det mulige» (Mobil)
  • Bergens Tidende og SAS «SAS og bergenseren» (Avis)
  • Discovery Networks Norway og Byggmakker «Byggmakker hjelper Sinnasnekker’n» (TV)
  • Facebook og Telia «Telia Webshop Goes Dynamic» (Nett)
  • Finansavisen og Danske Bank «Head Start» (Avis)
  • JCDecaux og Emirates «Ditt Dubai» (Utendørs)
  • Natt&Dag og Mazda «Du er henta! Mazda CX3» (Online Video)
  • P4  og Orkla «Vær- og malemelding fra Jordan maleverktøy» (Radio)
  • Posten Norge / Bring og OneCall «Familiepakka i postkassen» (DM)
  • Posten Norge / Bring og Color Line «Flaskeposten – en redning for Color Line?» (DM)
  • TV2 / Dagbladet og Volkswagen «Volkswagen GTE – Kjør gjennom reklamen på 7,6 sek» (Online Video)
  • VG  og Ving «Ving ikke bare charter» (Nett)

Det ble sendt inn 99 cases i årets konkurranse i de tre kategoriene mediestrategi, mediekreativitet og mediekanal.


JURYEN

Jurygeneral Beathe Stangeland Eide i Telenor.

Kategori Mediestrategi
•    Sten Bråthen; MediaCom (juryleder)
•    Agnar Aldridge; Starcom
•    Dorota Grabowska; Egmont Publishing
•    Henrik B. Jørgensen; Selvstendig
•    Lena Sarset; OMD
•    May Lene Glomsrud; RED Media Consulting
•    Nina Skotte; Tine
•    Ole Andre Skarbøvik; Telia
•    Sverre Vinje; Carat
•    Trond Andreas Gudbrandsen; Synsam

Kategori Mediekreativitet
•    Camilla Grund; Vizeum Norge (juryleder)
•    Anna Gilpin, Posten Norge/Bring
•    Chris Tallerås Steen; Aller Media/Dagbladet
•    Espen Haugen; Kitchen Reklamebyrå
•    Henrik Alfheim; IUM Marvelous
•    Håvard Windstad; MediaCom
•    Inge Hofstad Kjeilen; RED Media Consulting
•    Karianne Thorsrud Fjeldheim; Egmont Publishing
•    Kyrre Edquist-Hansen; Starcom
•    Marius Thauland; OMD
•    Pia Svärd; DNB

Kategori Mediekanal
•    Kjersti Nesbakk; McCann (juryleder)
•    Bettina Sibbern; Capa Kinoreklame
•    Børre Jensen; Posten Norge/Bring
•    Carl Fredrik Ullerø; Aller Media
•    Dan Hansen; DNB
•    Hilde Skomsvold; Aftenposten
•    Karianne Skotte Lauritzen; JCDecaux Norge
•    Simen Kjær; Vizeum


Formålet med Mediaforums Mediepris er å hylle de beste mediejobbene som er gjort i året som har gått.
De beste jobbene skal ikke bare hylles, de skal også bidra til læring og inspirasjon.

Det er tre kategorier, og kort oppsummert kan vi si at mediestrategi handler om den beste strategien, mediekreativitet handler om gode og innovative medieideer og mediekanal handler om best bruk av enkeltstående kanaler

Hva ønsker vi besvart i denne pre-kvalifiseringen?
I denne fasen av konkurransen ønsker vi en kortfattet beskrivelse og oppsummering av caset. Hensikten er å skape nysgjerrighet og overbevisning hos juryen om at nettopp ditt case fortjener en plass på short-list.

Medieprisen 2016 Pre-kvalifisering

Innsendte bidrag må være gjennomført i perioden fra 1 kvartal året før, til deadline (2 kvartal) inneværende år*.
Arbeid som har vært innsendt tidligere kan ikke sendes inn igjen.

Konkurransen er begrenset til cases planlagt i Norge, men er for Mediestrategi og Mediekreativitet ikke begrenset til uttak i Norge. Dette betyr at et norsk byrå som har fått et internasjonalt oppdrag (med eller uten Norge på planen) kan sende inn til konkurransen.

*Innsendelse frist er endret i 2016, og vi tillater derfor i år at resultater for kampanjer som går i 2 kvartal 2016 kan oppdateres etter fristen. Hvilke tall som ettersendes må tydelig fremkomme i innleveringen den 30 juni. Oppdateringen må inngå som en del av begrensingen for leveringen. Deadline for ettersendelse er 10 august. Det er selvfølgelig et alternativ å sende inn dette caset neste år for å sikre at full effekt kommer med i resultatene.

Casebesvarelsen skal ikke overskride 1000 ord og 10 sider/slides
Det er lov å bruke illustrasjoner i innsendelsen, men filmer blir ikke juryert.
Det må tydelig merkes hvilken kategori caset gjelder.

Alle case vil kunne deles på Mediaforums nettsider, sosiale medier og publikasjoner i samarbeid med sponsorer. Formålet for delingen er felles læring. Innsendelse godkjenner dette. Innhold i caset må være godkjente av kunde, og dersom deler av innsendelsen ikke kan deles må dette tydelig merkes som konfidensiell. Dersom deler av innsendelsen er konfidensiell, legg ved en redigert godkjent versjon for deling (merk tydelig med FOR DELING)

Pris:
Pris per innsendte case er kr. 2000,-

Frister og viktige datoer:
Casebesvarelsen må sendes inn innen torsdag 30. juni 2016 (innen kl. 24.00)
Sendes på mail til trine@mediaforum.no
Case som leveres etter dette vil ikke bli juryert.

Shortlist offentliggjøres tirsdag 23. august
Presentasjon av shortlist case for juryen er:
– Tirsdag 6/9 (Mediekreativietet)
– Onsdag 7/9 (Mediekanal)
– Torsdag 8/9 (Mediestrategi)

Finalistene offentliggjøres mandag 12. september
Presentasjon av finalister/caseuke for bransjen er:
– Onsdag 28/9 (Mediestrategi)
– Torsdag 29/9 (Mediekanal)
– Fredag 30/9 (Mediekreativitet)

Premieutdelingen skjer under Mediaforums Mediekonferanse 27.-29. oktober i Tønsberg

Masse lykke til!
Beathe Stangeland Eide, Telenor – jurygeneral


Kategori # 1: Mediestrategi

Strategi handler om å ta gode og riktige valg, valg tatt på bakgrunn av en god forretningsmessig forståelse og en tydelig innsikt i relasjonen mellom merkevare og målgruppe. Det finnes mange gode definisjoner på mediestrategi, men vi mener denne fra boken «Medieplanlegging» skrevet av Svein Larsen og Mona K. Solvoll (Fagbokforlaget 2012) er mest dekkende: Viktige valg av hvordan budskapet skal distribueres på tvers av kontaktflater for å skape ønskede effekter, og valg av hvordan initiativ fra forbruker skal håndteres. Denne definisjonen har alle de rette ingrediensene: ”valg”, ”budskap/innhold”, ”distribusjon”, ”på tvers av kontaktflater” og ”effekt”.

Juryen vil se etter følgende:
•    En god forståelse for situasjonen man stod oppe i.
Hvilke utfordringer eller muligheter stod man overfor?
Hva slags innsikt var knyttet til dette.

•    Hva slags målbilde satte man seg? Hvor ville man?
Dette kan være kvalitativt og/eller kvantitativt, og kan gjelde kort og/eller lang sikt.
Det er en fordel om mål er knyttet sammen på ulike nivåer fra forretningsmål til mediemål.
Det er en fordel om det blir forklart hvorfor disse målene ble satt, og hvorfor de var ambisiøse (les: at oppgaven hadde høy vanskelighetsgrad).

•    Hvor god er selve mediestrategien, eller -idèen?
Hva var smart, nyskapende, inspirerende og/eller innsiktsfullt i selve hovedvalget av retning?
Hva sprang strategien ut av? Innsikt i målgruppe, i medier eller kategorien, en kreativ løsning eller et budskap?

•    Hvor godt ble strategien implementert / gjennomført?
Hva var smart, effektivt, fornuftig og/eller innsiktsfullt i implementeringen av strategien?
Det er en fordel om rollene til ulike medier/kanaler/kontaktpunkter er beskrevet, både i forhold til en kundereise/kjøpsprosess, og samspillet mellom ulike medier/kanaler/kontaktpunkter.

•    Hvor sterke var resultatene man skapte?
Sett i forhold til utgangspunkt og rammebetingelser, målsettinger (les: vanskelighetsgrad) og investeringer.
Det er en absolutt fordel om det blir sannsynliggjort at kommunikasjonen, og da særlig mediestrategien og –implementeringen bidro til å skape resultatene.
Det er en styrke å kunne synliggjøre hvordan ulike medier/kanaler/kontaktpunkter bidro til å skape resultatene.

Juryen ledes av Sten Bråthen

Bakgrunnsinformasjon
•    Tittel på case:
•    Navn på innsender(e) og kunde:
•    Kontaktinformasjon, mail og mobilnr.
•    Andre involverte: (som skal krediteres)

Caset skal struktureres etter de fire hovedavsnittene. Antall ord fordeles mellom hvert avsnitt av forfatteren, men skal totalt ikke overskride 1.000 ord og 10 sider/slides.
Underpunktene er ment som retningslinjer for hva man kan innholdsfylle avsnittene med, ikke at hvert punkt skal besvares. Forfatteren legger til og trekker fra for å fremstille sitt case best mulig.
Hver enkelt del er ikke vektet – det er helheten i mediestrategien som vil bedømmes og holdes opp med resultater og oppfattet vanskelighetsgrad.

1.    HVOR VAR VI?
Beskrivelse av problemstilling og rammevilkår:
•    Hva var utgangspunktet for oppgaven – situasjonen man ønsket å endre?
•    Hvilke utfordringer eller muligheter så man?
•    Var det spesielle rammebetingelser å forholde seg til?

2.    HVOR VILLE VI?
Beskrivelse av målsettinger:
•    Hvilke mål ble definert (så vel kvantitative som kvalitative)?
•    Vis gjerne sammenhengen mellom forretningsmål og ned til mediemål om mulig
•    Hva var de(n) store utfordringen(e)?
•    Hvor vanskelig var oppgaven?

3.    HVA GJORDE VI?
Hva var den strategiske retningen og/eller idéen?
•    Hvilken innsikt ble definert for å løse oppgaven?
•     Hvor kom denne innsikten fra?
•    Hvilke faser i kundereisen ble vektlagt og hvorfor?

Hvordan implementerte dere strategien?
•    Hvordan gikk dere frem for å inspirere, informere og/eller engasjere (eller hva dere nå skulle gjøre for å nå målene..) målgruppen i kundereisen?
•    Hvilke oppgaver og roller ble definert for de ulike mediene/kanalene?
•    Hvilke kanaler/medier ble brukt når, hvor og hvordan for å skape best mulig effekter av ulik karakter (spredning, engasjement, atferd, mm)?
•    Hvordan hang de ulike mediene sammen i mediemiksen – på tvers av kjøpte, egne fortjente – hva var synergien mellom de enkelte mediene?

4.    HVORDAN GIKK DET?
Beskrivelse av resultatene:
•    Hvilke resultater ble skapt (så vel kvantitative som kvalitative)?
•    Kan dere synliggjøre hvilket bidrag kommunikasjonen, og spesielt mediestrategien skapte, og evt. bidragene til de ulike kanalene i forhold til hverandre?


Kategori # 2: Mediekreativitet

Mediekreativitet handler om å skape nye, og gjerne overraskende møtepunkter mellom merkevare og målgrupper. Der mediestrategien legger vekt på et godt håndverk, skal mediekreativitetskategorien verdsette løsninger som pløyer ny mark gjennom nytenkning og dristighet, gjennom uventede medievalg og smarte kommunikasjonsløsninger.

Juryen vil se etter følgende:
Mediekreativitet handler dypest sett om å skape løsninger som utfordrer konvensjoner og som utfordrer tradisjonelle måter å bruke media på.
Mediekreativitet handler om å vise i praksis hvordan det er mulig å tenke nytt rundt hvordan en merkevare kan nå sine målgrupper gjennom smart og innovativ bruk av media. Det kan handle om å ta i bruk nye flater eller om å bruke egne, fortjente og betalte kanaler sammen på nye og overraskende måter.
Mediekreativitet handler om å stå ut i en mediehverdag preget av kompleksitet og støy. Juryen vil derfor legge vekt på hvordan medieløsningen(e) har klart å skape oppmerksomhet og/eller engasjement i de gitte målgruppene.

Juryen ledes av Camilla Grund, Vizeum

Bakgrunnsinformasjon
•    Tittel på case:
•    Navn på innsender(e) og kunde:
•    Kontaktinformasjon, mail og mobilnr.
•    Andre involverte: (som skal krediteres)

Caset skal struktureres etter de fire hovedavsnittene. Antall ord fordeles mellom hvert avsnitt av forfatteren, men skal totalt ikke overskride 1.000 ord og 10 sider/slides.
Underpunktene er ment som retningslinjer for hva man kan innholdsfylle avsnittene med, ikke at hvert punkt skal besvares. Forfatteren legger til og trekker fra for å fremstille sitt case best mulig.
Hver enkelt del er ikke vektet – det er helheten i mediekreativiteten som vil bedømmes og holdes opp med resultater og oppfattet vanskelighetsgrad.

1)    Beskrivelse av problemstilling og målsettinger
Hvordan definerte dere oppgaven/problemstillingen?
Hvordan definerte dere vanskelighetsgraden?
Hvilke mål ble definert (så vel kvantitative som kvalitative)?
Hva var den store utfordringen?

2)    Beskrivelse av nøkkelinnsikt og strategi
Hvilken nøkkelinnsikt var arbeidet basert på?
Hvilken strategi ble valgt?

3)    Medieidé og aktivering av idé(er)
Hva var medieideen(e)?
Begrunn valget av medieuttak

4)    Resultater
Hvilke resultater ble skapt (så vel kvantitative som kvalitative)?
Kan dere synliggjøre hvilket bidrag mediekreativiteten skapte?
Ble det skapt noen resultater dere ikke hadde regnet med på forhånd?


Kategori # 3: Mediekanal

I kategorien mediekanal vil vi hedre de mediene som har brukt sin mediekanal på en ekstraordinær måte. Dette kan være løsninger som har skapt involvering, nye formater, annerledes tenkning, innovasjon, spennende eller nyskapende løsninger som alle kan lære av, og bli inspirert av.
Dette er prisen for de betalte mediene, og det er mediene selv som skal stå som avsender.

Juryen vil se etter følgende:
Juryen vil se etter spennende tenkning og gode ideer – som demonstrerer forståelse for annonsørenes utfordringer, merke og målgruppe, mediets egenskaper og målgruppe – ofte med løsninger / uttak utenfor komfortsonene, og ikke minst skapte resultater gjennom en god utnyttelse av mediet.

Forståelse og innsikt i kommunikasjonsutfordringer og målgruppe(r)
Forståelse og innsikt i egen kanal og målgruppe
Bruk og utnyttelse av kanalen (unikt, annerledes, smart etc.)
Resultater (læring, inspirasjon, effekter etc.)
Mediets initiativ og bidrag

Det vil velges maksimalt en (1) finalekandidat fra hver mediekanal. Hver finalekandidat vil på denne måten være den som har brukt sin mediekanal på best måte, og er i så måte allerede en vinner.

Juryen ledes av Kjersti Nesbakk, McCann

Bakgrunnsinformasjon
•    Tittel på case:
•    Kanal (NB! Kan bare være en kanal)
•    Navn på innsender(e) og kunde:
•    Kontaktinformasjon, mail og mobilnr.
•    Andre involverte: (som skal krediteres)

Caset skal struktureres etter de tre hovedavsnittene under. Antall ord fordeles mellom hvert avsnitt av forfatteren, men skal totalt ikke overskride 1.000 ord og 10 sider/slides.

Underpunktene er ment som retningslinjer for hva man kan innholdsfylle avsnittene med, ikke at hvert punkt skal besvares. Forfatteren legger til og trekker fra for å fremstille sitt case best mulig.
Hver enkelt del er ikke vektet – det er helheten som vil bedømmes og holdes opp med resultater og oppfattet vanskelighetsgrad.

1)    Beskrivelse av problemstilling og målsetninger
Hvordan forstod og definerte dere oppgaven/problemstillingen?
Beskrivelse av målsettinger

2)    Beskrivelse av ide og bruk av kanal
Hva var ideen?
Hvordan ble kanalen utnyttet for å forsterke strategi og ide?

3)    Beskrivelse av resultatene
Hvilke resultater ble skapt? Hva er læringen for oss andre?
Ble det skapt noen resultater dere ikke hadde regnet med på forhånd?

Comments
Leave a reply