side-area-logo

Medieprisen 2015

Medieprisen 2015

Mediekonferansen 2015

Mediestrategi

Vizeum/Pol – DNB – “Vipps lansering”

Juryens begrunnelse:
Et ganske overveldende case som er unikt i måte det drar bransjen vår videre med et grundig analytisk innsiktsarbeid (kvantitativt og kvalitativt) som dannet grunnlag for en omfattende mediestrategi der hvert kontaktpunkt (egne, delte, fortjente og kjøpte) hadde tydelig definerte roller gjennom kjøpstrakten og i takt med produktets implementering.
Caset beskrev en solid miks av tradisjonell kanalbruk og innovativ smartness for å påvirke med rett budskap til rett målgruppe på rett tid og sted.
Det eneste (!) caset med tallfestede mediemål og en analyse rundt medieeksponering og prøving for å søke å bevise medienes bidrag (både kjøpte og egne).
Det kan trekkes for overloadet av informasjon og manglende evne til å sortere ut den gode historien i caset. Det kan hende at dette overloadet til dels skjuler en pengesterk, men ganske enkel strategi og implementering, men det er uansett forbilledlig i sin helhet, systematikk, forretningsforståelse og smartness på en rekke områder.

Mediekonferansen 2015

Mediekreativitet

Mediacom – Babyshop – “Omfavner showrooming”

Juryens begrunnelse:
Kreativitet kan bane vei og løse viktige forretningsmessige utfordringer. Det har vinneren av årets mediekreativitetskategori vist. Ved hjelp av kløktig kreativ tenkning og forretningsforståelse, er arbeidet et banebrytende bevis på at man ved hjelp av allerede eksisterende kommunikasjonsflater, kan gjøre et kjøpsmessig adferdsproblem til en fordel. Vinnercaset har tidligere vunnet mange priser internasjonalt, hvilket betyr at vi her har å gjøre med en jobb på høyt internasjonalt nivå.

Mediekonferansen 2015

Mediekanal

Radio Norge – Shell 7Eleven – InSight – Nordic Arena – ”Verdensrekord i bilvask”

Juryens begrunnelse:
Radio Norge viser ved dette herlige caset, at de fullt ut har skjønt kundens utfordringer. Et strålende eksempel på at mediet har løftet en idé ved å snu hele konseptet og ta eierskap til det selv. Ved innsikt og analyse har de brukt alle muligheter de har som radiokanal, og ikke minst vist en svært god forståelse av målgruppe og eget medie. Radio Norge har skapt en intelligent kobling til det redaksjonelle, med et engasjerende konsept som også evnet å utvikle seg over tid. Mediet selv spiller på mange måter selv hovedrollen, uten at det ødelegger grunntanken. På en elegant måte viser caset kreativitet som gir resultater. Dette viser hva som er mulig å gjøre når kunden tørr å slippe mediet helt inn i sin egen kampanje. Radio Norge har vært en helt riktig og avgjørende kanal for å lykkes i dette verdensrekord forsøket. Svært gode resultater og ikke minst svært god radio! En fantastisk gjennomføring der både kunde og media står igjen som vinnere.

Årets juryer

Mediestrategi
Ronny Kjeserud, Carat, juryleder
Kathrine Mo, Tine
Karianne Salicath, Telenor
Caroline Fleischer, Santander
Sten Bråthen, MediaCom
Catharine Mitlid, Starcom

Mediekreativitet
Sindre Holme, Starcom, juryleder
Henrik Alfheim, Marvelous Norge
Marko Milekvist, DNB
Bente Kvam Kristoffersen, Trigger
Marius Thorkildsen, Aftenposten

Mediekanal
Beathe Stangeland Eide, SMFB, juryleder
Espen Barås Bye, TV2
Bjørn Erik Broady Aasebø, MTG TV
Mette Adamsen, Mindshare
Børre Jensen, Bring
Chris Talleras Steen, Dagbladet

_________________________________

Finalistene til årets Mediepriser

Mediekanal

  • Aller    Magasin    Rimi    “Hele Norge griller”
  • Bring    DM    DNB Eiendom    “Ny giv for boligavisen”
  • Clear Channel    Utendørs    Norwegian    “Red cab”
  • Dagbladet    Desktop    Takeda Nycomed    “Noskapin – når forkjølelsen setter inn”
  • Finansavisen    Avis    Chanel    “Bleu de Chanel”
  • Radio Norge    Radio    Shell 7 Eleven    “Verdens rekord i bilvask”
  • TV2    TV    Felleskjøpet    “Norges Hagemester”
  • VG    Mobil    Lillestrøm Kino    “Bridging the gap”

Mediekreativitet

  • IUM    UIP    “Fast & Furious 7”
  • Mediacom    Babyshop    “Omfavner showrooming”
  • Mediacom     Hoff  “Hoff lar engasjerte kunder overbevise kjedene”
  • OMD    Solo  “Goodiebag”
  • Starcom  Mercedes Benz   “Prøvekjøring på førsteklasse”


Mediestrategi

  • Mediacom   Apotek 1    “Effektiv samspill gjennom kundereisen”
  • Mediacom    Hoff    “Hoff lar engasjerte kunder overbevise kjedene”
  • Mediacom/TRY/Apt    Skoda Fabia    “Fabialappen”
  • Starcom/McCann    Ruter    “Ruter 400 holdeplasser”
  • Vizeum/Pol    DNB    “Vipps lansering”

_____________________________________________________

Shortlist

Mediestrategi
•    MediaCom og Apotek1 «Effektivt samspill gjennom kundereisen»
•    Carat og VG «VG på TV»
•    Starcom/McCann og Ruter «4000 holdeplasser»
•    MediaCom og Hoff «Hoff lar engasjerte kunder overbevise kjedene»
•    Carat/DDB Oslo og Netcom «Dekningsløftet»
•    Starcom/Making View/SAS og Mercedes Benz «Prøvekjøring på førsteklasse»
•    Mediacom/TRY/Apt og Skoda «FabiaLappen»
•    Starcom og Takeda Nycomed «Noskapin – når forkjølelsen setter inn»
•    RED Media Consulting og Jernia «Fra 3.plass til 1.plass på grill»
•    Vizeum/Pol og DNB «Lansering av VIPPS»

Mediekreativitet
•    Vizeum og DNB «Døgnet»
•    Mediacom og Hoff  «Hoff lar engasjerte kunder overbevise kjedene»
•    Starcom og Q-meieriene «Skyr – fra mellommåltid til kjøkkenbenken»
•    Futatsu og Comfyballs  «Fight for your balls»
•    Vizeum og Freia  «Melkesjokolade Brownie – Norges første kakevisning»
•    Starcom og Mercedez-Benz «Prøvekjøring på første klasse»
•    IUM og UIP «Fast&The Furious 7»
•    Vizeum og Norwegian  «Red Cab»
•    Mediacom og Babyshop  «Omfavner showrooming»
•    OMD og Solo «Solo Goodiebag»

Mediekanal
•    Finansavisen og Chanel «Bleu de Chanel» (Avis)
•    VG og Nordisk Film «Bølgen» (Desktop)
•    Dagbladet og Takeda Nycomed  «Noskapin, når forkjølelsen setter inn» (Desktop)
•    Bring og DNB Eiendom «Ny giv for boligavisen» (DM)
•    Aller og Rimi «Hele Norge griller» (Magasin)
•    VG og Lillestrøm Kino «Bridging the gap» (Mobil)
•    Radio Norge og Shell 7 Eleven  «Verdensrekord i bilvask» (Radio)
•    TV2 og Felleskjøpet  «Norges Hagemester» (TV)
•    Clear Channel og Norwegian «Red cab» (Utendørs)

Comments
Leave a reply